Code by www.biv91.ir ---> فرق اصول دین با فروع دین چیست؟
بهترین پاسخ
سید ابراهیم افتخاری , seyyedebrahim
86/10/2 (15:06)
دین اسلام در یک تقسیم بندی، سه بخش مهم داره:
1.عقاید یا همون اصول دین
2.احکام یا همون فروع دین
3.اخلاق یا همون روش تعامل با جامعه،خدا و طبیعت..

اصول دین عبارتند از یک سری شناختهای مقدماتی و ایدئولوژی ها که پایه و زیر بنای دین رو تشکل میده که هر شخصی باید با استدلال و تعقل شخصی خودش اونها رو بفهمه و درک کنه و در نهایت قبول کنه.مثل اینکه مثلا خدا هست یا نه؟ آیا خدا یکی ست یا متعدد؟ایا خدا عادل است؟ وسایل و واسطه های ارتباط خدا با ما چیست؟ آیا خدا برنامه ای هم برای ما دارید یا نه؟!
پیامبر کیست؟معاد چیست؟و ....

اما بعد از قبول این اصول، و در طول آنها، وقتی خدا و دین و پیامبرش را قبول کردیم و معتقد به اون ایدئولوژی شدیم، اون دین برای محقق کردن اهدافش یک سری دستورالعملها داره که با عمل کردن افراد اون دین، اهداف دین که همان سعادت دنیوی و اخروی بشر است، محقق خواهد شد.

اصول دین اسلام: 1. توحید 2.نبوت 3.معاد 4. عدل 5. امامت

فروع دین هم مسائلی مثل: نماز، روزه،حج، جهاد، امر به معروف ونهی از منکر، تولی ، تبری ،و ...

قبول کردن اصول دین از روی تقلید و تبعیت جایز نیست و هر فردی باید خودش از روی استدلال اونا رو قبول کنه،ولی در مورد فروع دین دو راه وجود داره. هر فردی هم میتونه خودش مسیر فهمیدن دستورات دین رو از منابعی که دین معرفی کرده طی کنه و احکام شخصیش رو به دست بیاره و هم به خاطر سخت بودن این کار و اینکه اکثر مردم نمیتونن این احکام فردی و اجتماعی رو به دست بیارن، میتونن از کسی که این راه رو رفته تبعیت کنن و احکامشون رو از اون بپرسن که این همون تقلید از مرجع تقلیده
  • 100%

دیگر پاسخ ها

1.    86/10/2 (15:09)
ببین یه دین مثل یه خونه میمونه
همو طر كه خونه از چند بخش درست شده دین هم همین طور
مثلا خونه از در ،پنجره ،دیوار وستون درست شده واین بدیهی ات كه اگر ستون نباشه هیچ كدوم از اونای دیگه هم نمی تونن بمونن
الصول دین هم به منزله همون ستون برای خونه هستن كه زی بنای دین به حساب می ایند یعنی پذیرفتن فرعیات وجزئیات دین بسته به پذیرش این كلیات هست
2.    86/10/2 (15:40)
اصول دین تحقیقی هستش ولی فروع دین تقلیدی.
در مورد اصول دین شما باید حتمآ تحقیق كنی تا دین رو قبول كنی در مورد فروع دین یا باید مرجع تقلید باشی یا از كسی تقلید كنی.
مثل استخدام تو یه اداره میمونه شما در مورد اداره مورد نظر و كارش تحقیق میكنی ولی وقتی قبول كردی و به استخدام اونجا در اومدی باید یه سری قوانین رو كه وضع شده قبول كنی و در چهارچوب اونها انجام وظیفه كنی.
3.    86/10/3 (07:25)
اصول دین، پایه‌های اعتقادی دین است که ناول باید به انها ایمان آورد و سپس به فروعی که از آن بر خواسته ‌است پای بندی کرد. اصول دین مربوط به اعتقاد است و فروع دین مربوط به عمل.

به همین دلیل اصول دین تحقیقی است شما باید در موردشون به اطمینان برسین وقتی آنها را پذیرفتین حالا برای اینکه طبق برنامه های اون دین عمل کنید باید دستورات عملی اون دین رو فرا بگیرین که میشه این کار رو از علمای حایز شرایط ( مراجع تقلید) فرا گرفت و به آنها عمل کرد که بهشون می گن فروع دین
4.    86/10/4 (00:03)
با سلام
دین مجموعه دستورات خداوند برای هدایت بشره که به گفته او تشخیص این دستورات و عمل به اونها به تنهایی از عهده عقل و درایت انسان خارجه
خوب طبیعیه که انسان چون عقل داره خداوند باید ابتدا خداوند دلیل بر وجود خودش و بقیه مسایل مربوط به خودش وفرستادن رسولش و روز قیامت و...رو برای انسان ثابت کنه و بعد که من انسان فهمیدم که خدایی وجود داره من رو آفریده و خالق من بوده و از من بیشتر به خودم آگاهی داره اون موقع عقل من حکم می کنه کهبه دستوراتش عمل کنم
و فروعات دینی مجموعه همون دستوراته که باید عمل بشه
اگه نیاز به توضیح بیشتر بود برام پیام بذار
5.    86/10/7 (12:44)
اصول دین چیست ؟چند تااست؟

1-توحید(یگانگی خداوند)

2-عدل (عدالت الهی )

3-نبوت (پیامبری)

4-امامت

5-معاد(قیامت)

این امور را واجب است حتما با دلیل بپذیرید تا از دین خود سر در بیاورید.و این حکم در زمان حضور امام معصوم و غیبت او هیچ فرقی نمی کند در هر دو زمان وظیفه یکیست.فهمیدن این اصول در تعلیمات دیگر دین کمک زیادی به ما می کند و همچنین وسیله است برای اتمام حجت خداوند بر انسان.


فروع دین یکسری عبادات و افعالیست که جزء متن دین ماست و اگر اعتقاد تفصیلی هم به علت و حکمت وجودی انها نداشته باشیم اشکالی از نظر (شرع) ندارد و ملاک انجام دادن انها و با این کار نزدیک شدن به خداست:
نماز.....جهاد..... روزه......امر به معروف...... خمس...... نهی از منکر..... زکات.... تولی.... حج..... تبری.....



اصول دین اعتقادی است و تقلیدی نیست اما فروع دین تقلیدی است اصول دین پا بر جاست تا دنیا دنیاست وحکمش تغییر ناپذیر اما احکام فروع دین تابع شرایط خاصی است که فقیه جامع شرایط حکمش را بیان میکند.
6.    86/10/11 (01:31)
اصوول دین اصول اعتقادی است و غیر قابل تقلید و باید اعتقاد کامل داشت
فروع دین احکام دین و قابل تقلید هستند از مراجع

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 4 بهمن 1391 | 12:10 | نویسنده : علی خزایی |